Hei, hyvä kannattaa sanallistaa!
Kirjoitan tämän blogin erityisesti kouluissa
työskenteleville pohdittavaksi. Oletko valmis kohtaamaan ihmiset aina puhtaalta
pöydältä? Lähestytkö ihmisiä enemmän kuin välttelet heitä? Kerrotko pelkillä
ilmeillä ja eleillä, että tulet vastaan ja voit sanoa muutaman sanan? Jos näin
tekisit, mitä hyvää siitä seuraisi?
Dialogissa puhutaan asioita auki. Siinä sanallistetaan
ajatuksia, tunteita ja tekemisiä - lyhyesti, selkeästi ja kunnioittavaan sävyyn
suoraan. Ihmisiä tullaan avoimesti vastaan ja kohdataan konstailematta. Dialogissa
puhuminen on kultaa, päinvastoin kuin monologissa. Kun kulttuurissamme puhutaan
avoimuudesta, sillä tarkoitetaan usein ’suut puhtaaksi -tyylistä’ tosiasioiden
laukomista. Avoimuus koskee myös positiivista nähtyä ja koettua.
Ylimalkaiset toteamukset ’ihan hyvä siitä tuli’,
’käyttäydyit kyllä sopivalla tavalla’, ’olihan siinä yritystä’ tai ’se oli
hienosti tehty’ ovat esimerkkejä tavallisesta kannustuspuheesta, jossa
kiitoksen syy jää epäselväksi. Hyvää asiaa ja sen ymmärtämistä kuvailevat sanat
puuttuvat, jolloin tiedon saajalle
tärkeää tietoa menee ohi. Minimaaliset avautumiset nopeana kuittauksena tai
heittona ovat tyypillisiä monologiselle vuorovaikutukselle.
Monologiseen kulttuuriin usein kuuluva kohtaamisen ja puhumisen välttäminen
istuu meissä lujasti. Pitää muka tuntea ihminen pitkältä ajalta ennen kuin voi esimerkiksi
vähän hymyillä, tai olla sen näköinen että huomaa siinä edessä oikean ihmisen,
jolle voisi virkkaa muutaman sanan. Edistyksestä kertoisi, jos tapaamisessa
kohtaisivat inhimilliset ihmiset, ilmeettömien ja mykkien haamuolentojen sijaan.
Välttelevää ja torjuvaa käyttäytymistään on hyödytöntä
selittää temperamentillaan. Sitä kun voi koulia. Sanotaan siis ääneen, kun
huomataan opiskelijan tai kollegan toiminnassa pienikin kehumista ansaitseva
asia. Kaisa Vuorisen sanoja lainatakseni aletaan puhua vahvuuskielellä ja ohjataan
siihen myös muita. Ne korjaamista vaativat asiat tulevat siinä ohessa sitten
luonnostaan.
HS (19.1.2017) kertoi
erityisluokanopettaja Kaisa Vuorisesta, joka on myös tutkija ja luennoitsija,
joka opettaa lapset kehumaan toisiaan ja raportoimaan hyvistä hetkistä
vanhemmille. ”Mitä jos tekisimmekin numeron siitä, kun asiat sujuvat?”
Kehumisen tavalla on väliä. Lasten vahvuudet pitää sanallistaa niin, että
pienikin ymmärtää. ”Lapselle voi sanoa vaikka ’että tuo oli rohkeaa mitä sä
teit’, ’näin sinussa myötätuntoa’, ’sinnikästä, että olet jaksanut
harjoitella’, tai ’tässä tarvitaan lisää harkitsevaisuutta’.” Vuorinen on
puhunut tällaisella vahvuuskielellä omille oppilailleen ja hän on huomannut
että lapset omaksuvat kielen nopeasti. ”Viime vuonna opettamiini erityisluokan
poikiin puhe tarttui tosi nopeasti. He alkoivat tunnistaa vahvuuksiaan, ja mikä
parasta, he alkoivat nähdä niitä myös muissa.” Vuorinen opetti lapsille
ystävällisyyttä, myötätuntoa, sinnikkyyttä ja itsesäätelytaitoja läpi vuoden.
”Kukaan ei mene aidoista kehuista piloille...” Vuorinen on vakuuttunut siitä,
että tunne- ja vahvuustaitoihin satsaaminen kouluissa kannattaa.
On ehkä kiinnostavaa alkaa seurata, millaista vastaantuloa
ja vahvuuskielellä puhumista itseltä heruu. Mikä saa itsen heräämään -
lähestymään ja kohtaamaan ihmisiä avoimemmin? Mikä saa puhelemaan enemmän ja
tulemaan ihmisiä vastaan, hyviä asioita heidän tekemisissään ääneen kertoen?
Selittämättä asiaa pois repliikillä ’koska olen luonteeltani välttelevä ja
sulkeutunut’? Kyseessä on enemmän taito ja osaaminen kuin persoonalliset
ominaisuudet.
hei Helena, kiitos tämän aiheen käsittelystä.
VastaaPoistaKiitos kiittämästä! Olisi myös kiinnostavaa tietää, mitä itse ajattelet tämän aiheen esiin nostamisesta ja sen tärkeydestä?
PoistaPositiivisen palautteen antaminen ja voimavaroihin keskittäminen kantaa aina.
VastaaPoistaKyllä, aina. Vahvuuksien tunnistamista ja sanottamista voi ja kannattaa opetella aikuisenakin.
PoistaVoisi vaikka rakentaa jonkun mobiilin arviontisysteemin, johon kirjaa esim. viikon ajan tilanteet ja asiat, joita on sanallistanut myönteisellä puheella. Näin voisi edistää tämän tavan syväoppimista. Ja katsoa myös, keille jakaa positiivisia puheita. Siis kuinka tasapuolista se on.
PoistaDialogin avulla palautteen antaminen ja vastaanottaminen syventää ja parantaa esimerkiksi ryhmän tai työyhteisön toimintaa. Kuuntelu on varsinkin tärkeää!
VastaaPoistaKuullun pohjalta saa tosiaankin hyvän pohjan kaikenlaiselle palaute- ja arviointikeskustelulle. Omaa ajattelua on siten helpompi upottaa jo esiin tuotuihin asioihin ja näkemykset otetaan silloin paremmin vastaan. Luottamus kasvaa ryhmässä, koska huomataan että jokaisen ajattelua otetaan huomioon ja kuunnellaan.
PoistaKuunteleminen tosiaan on erityisen tärkeää. Ja lisäkysymyksillä voidaan estää oletuksia ja luuloja.
VastaaPoistaKuunteleminen ja aina siitä kuulemastaan lisää kysyminen ovat erinomainen pari dialogisia taitoja. Niiden avulla asioilla on taipumus selvitä tai ratketa. Ei luulojen vaan oikean tiedon pohjalta.
PoistaKuunteleminen ja siitä kuulemastaan kysyminen on erinomainen yhdistelmä dialogisia taitoja. Näin toimien pääsee entistä paremmin selville toisen ajattelusta, tunteista ja tekemisistä ja asioilla on taipumus selvitä tai ratketa.
VastaaPoista