Tiedätkö,
mikä kaataa usein
keskustelun
ja yhdessä tekemisen
ja
mikä johtaa syrjimiseen ja
kiusaamiseen yhteisössä?
Yksilösuorituksia
korostavan kulttuurin lannistava retoriikka
Tasavertaisuus on tyypillistä dialogiselle
keskustelulle. Kerran eräässä tilaisuudessa osallistuja reagoi tuohon olettamukseen
voimakkaasti. Hän jysäytti nyrkin pöytään ja tuuskahti: ” ”Eivät ihmiset ole
samanarvoisia, niin ei vaan ole.” Reaktio oli voimakas ja yllättävä. Ymmärsin
asian niin, ettei samanlainen ihmisarvo ollut puhujalle minkäänlainen arvo
sinänsä. Asiaa myöhemmin miettiessäni tulin ajatelleeksi, että
tasavertaisuuteen liitetään usein esimerkiksi samanlainen osaaminen,
taitoisuus, ominaisuudet ja status. Tasavertaisuutta niin ajateltaessa eivät
ihmiset tietenkään ole samanlaisia.
Tasavertaisuus ja samanlainen ihmisarvo ovat
riippumattomia arvostuksista, osaamisista tai mielipiteistä. Ihmisarvo on
ihmisyyteen kuuluva asia; ihminen ansaitsee ihmisarvoa kunnioittavan ihmisystävällisen
suhtautumisen. Sormi pystyssä opetus, ”sinun pitää ansaita se, että sinua
arvostetaan”, on yksilösuorituksia korostavan tylyn kulttuurin lannistavaa ja
tappavaa retoriikkaa. Kokemukset ryhmän ulkopuolelle joutumisesta,
kiusaamisesta ja syrjimisestä, koulussa tai työssä, ovat monelle tuttuja.
Eriarvoisuuden
merkkejä
Tasavertaisuuden kokemus on tunne. On mahdotonta kuorruttaa
itsensä keinotekoisella ihmisystävällisyydellä ja kohteliaisuudella, koska ne
häipyvät usein pienistäkin erimielisyyksistä. Eriarvoisuus näytetään toiselle
tietoisesti tai tiedostamatta. Yläpuolelle asettuessa hymy hyytyy jäätävään,
ilmeettömään tai ylimieliseen katseeseen. Eriarvoisuuden tunne osoitetaan puhumattomuutena,
eristämisenä, mustamaalaamisena, huomiotta jättämisenä tai jopa fyysisenä hyökkäyksenä. Alapuolelle asettuminen näytetään esimerkiksi niin, että yhtä
mieltä huokuvat lauseet, alas painettu katse ja miellyttämiseen jäykistyneet
suupielet tukevat toisiaan samalla kun koko keho kumartaa.
Eriarvoisena
itsensä kokeva asettautuu joko toisen yläpuolelle tai alapuolelle keskustelussa
– ei siis samalle viivalle - tunnistamatta
sitä lainkaan omassa käyttäytymisessään.
Oivallettuaan eriarvoisuuden harhan ihminen tajuaa, että hän on kaikesta
osaamisestaan tai keskeneräisyydestään huolimatta ihmisenä yhtä arvokas kuin
muut.
Eriarvoisuuden tunne johtaa kilpailuun
paremmuudesta. Tämä sopii hyvin yltiöindividualistiselle ajalle. Keinoja
kaihtamatta täytyy osoittaa olevansa jotain enemmän ja parempaa. Keskustelu on
väsyttävää kamppailua ykköspalkinnosta. Empatia ja myötätunto kärsivät.
Eroon
kiusaamisesta ja syrjimisestä
Dialogisessa yhteisössä erilaisuus ja erilaiset
näkökulmat ovat itsestään selviä. Niitä ei pelätä, koska tunne samanlaisesta
ihmisarvosta kannattelee jokaista ja koska eri mieltä oleminen ei uhkaa
kenenkään arvokkuutta ja kuulumista joukkoon. Dialogisen yhteisön rakentaminen
aloitetaan symmetrisestä ja tasavertaisesta keskustelusta. Sovitusti jokainen
harjoittelee tietoisesti samalle viivalle asettumista toisen kanssa ja
kuuntelee erilaisia mielipiteitä, tunnekokemuksia sekä tapoja toimia. Näin
jokainen uskaltaa vähitellen osallistua ja kertoa omia tarinoitaan,
ymmärryksiään ja tekemisiään. Keskustelu on elävää ja yllättävät assosiaatiot
riemastuttavat tai innostavat lisäpohdintoihin.
Kannustusyhteisöksi
Ben Furman kirjoittaa mielipidesivulla (HS
25.11.2016) Britanniassa kehitetystä, erittäin tehokkaaksi osoittautuneesta
kannustusryhmämenetelmästä. Siinä ”onnettomaksi itsensä tuntevalle lapselle
rakennetaan kannustusryhmä, joka saa tehtäväksi pitää huolta siitä että
kyseinen lapsi alkaa viihtyä koulussa”. Ajattelen, että oppilaita,
opiskelijoita tai työntekijöitä kannattaa ohjata rakentamaan kannustusyhteisöä.
Miten sen voisi aloittaa? Eräs mahdollisuus on antaa heille kysymys
ratkaistavaksi:
Miten
tästä luokasta, koulusta tai työpaikasta tehdään jokaista kunnioittava ja ihmisystävällinen
yhteisö? Ongelmanratkaisulle pienryhmissä annetaan aikaa. Vastaukset
työstetään yhdessä ja niistä laaditaan kehittämistavoitteet harjoiteltavaksi
yhdessä. Eriarvoinen suhtautuminen on tämän jälkeenkin vielä herkässä, jolloin
aina palataan keskustellen yhdessä löydettyihin ratkaisuihin.
Olen huomannut, että ”Spontaani osallistuminen”
-menetelmä (http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/menetelmat/)
on erinomainen alkuharjoitus symmetrisen ja tasavertaisen yhteisön
rakentamisessa. Oman nimen ja sen
herättämien assosiaatioiden kertominen pienryhmässä vapauttaa ja herättää
hetkessä ryhmän kuin ryhmän kuuntelemaan ja eläytymään kavereiden tarinoihin.
"Miten tästä luokasta, koulusta tai työpaikasta tehdään jokaista kunnioittava ja ihmisystävällinen yhteisö?" -kiitos tämän erittäin ajankohtaisen kysymyksen asettamisesta yhteisön rakentamiseksi. Ajattelen, että tämä kysymys toimii tukena ryhmän eri kehitysvaiheissa mainiosti. Tämä kysymys vaatii itseltä myös peiliin katsomista ja sen pohtimista, miten olen itse edistänyt omalla toiminnallani kannustusyhteisön syntymistä.
VastaaPoistaMillaisia käytönnön toimintavinkkejä antaisit tasavertaisuuden tukemiselle erilaisissa oppijayhteisöissä?
- sanna
Pahoittelen, että vastaan näin viiveellä! Voisi kokeilla vaikkapa seuraavaa menettelyä. Lähtökohtana on siis, että osallistujat ovat keksineet yllä olevaan kysymykseen (Miten tästä luokasta, oppijayhteisöstä, työyhteisöstä...) erilaisia ratkaisuja. Noiden ratkaisujen vienti käytännön toiminnaksi asti on seuraava olennainen asia, joka annetaan osallistujille työstettäväksi.Tehtävään kannattaa yhdistää myös itsetuntemusta lisäävä erillinen ongelmanratkaisu. Silloin tullaan oman toiminnan tutkiskeluun, reflektointiin ja arviointiin. Osallistujat etsivät asioita, joita he omassa toiminnassaan seuraavat ja arvioivat käytännössä. Tällaisen pikku prosessin kautta yhteisössä voidaan aina tarvittaessa (kun koetaan eriarvoista käyttäytymistä tai suhtautumista) palata ja viitata yhdessä löydettyihin asioihin. Keskustelulle on luotu näin vankka perusta. Tämä yhtenä toimintaesimerkkinä...
Poista